Mitä hyötyä asuntojen myynnille on ammattimaisesti toteutetusta stailauksesta?
Onko asuntojen myyntistailauksesta sitten mitään hyötyä? Entä ammattikuvaajan käyttämisestä myyntikuvauksissa? Eikö ole ihan sama miten asunto kuvataan ja ei kai sillä mitään väliä ole miten ne tavarat tai huonekalut kuvissa on? Eihän ne asunnon ostajat niitä tavaroita osta ja hyvän myyntituloksen saa asunnosta vähän kehnoimmillakin kuvilla.
En voisi olla asiasta enempää eri mieltä.
Väitän, että ammattimaisella stailauksella ja kuvauksella on paljonkin merkitystä. Itse asiassa tiedän, sillä olen todistanut sitä hyötyä jo monen monta vuotta. Hyvin ja kauniisti toteutettu stailaus ja kuvaus lyhentävät asunnon myyntiaikaa ja usein parantaa asunnosta saatavaa hintaa. Tämä tapahtuu siksi, että houkuttelevasta asunnon myynti-ilmoituksesta kiinnostuu mahdollisimman moni asunnon etsijä ja yhä useampi heistä saapuu näytölle.
Ammattimainen asunnon myyntistailaus tarkoittaa sitä, että stailaaja osaa korostaa juuri sen asunnon parhaita puolia ja tunnelmaa. Hän osaa etsiä asunnosta myynnille ratkaisevat erityispiirteet ja tuoda niitä oikealla tavalla esille. Yksinkertaisesti kiinnittää ostajaehdokkaiden huomio oikeisiin paikkoihin ja asioihin.
Asunnon myyntikuvien on tarkoitus houkutella mahdollisimman moni ostaja katsomaan kohdetta näytöille. On tarkoitus, että vain kuvia katsomalla saa niin hyvän kuvan asunnosta, ettei tilat ja niiden yhdistyminen toisiinsa jää epäselväksi. Näytetään kaikki oleellinen mutta se ei tarkoita, että jokainen asia pitää ikuistaa kuviin.
Tärkeintä on, ettei ostajaehdokasta johdeta kuvilla harhaan. Esimerkiksi niin, että tilat kuvataan isommiksi tai niin, että kodin puutteita siloitellaan kuvankäsittelyllä.
Asiakkaan pettyminen näytöllä on aina huono asia. Pahinta mitä voi tapahtua on se, että asiakas luulee tulevansa isoon olohuoneeseen ja huomaa sinne saapuessaan, että huone on pieni ja ahdas. Silloin ei tehdä kauppoja. Tai että hän huomaa näytöllä katon rumat halkeamat, jotka oli käsitelty piiloon myyntikuviin. Ostajalle tulee väistämättä olo, että jotain muutakin jätetään kertomatta tai näyttämättä eikä kauppoja taaskaan tule.
Stailauksella voidaan saada paljonkin muutosta aikaan. Tilat saadaan näyttämään avarammilta ja valoisimmilta ihan muutamilla pienillä kikoilla. Joskus stailaaja tekee isomman muutoksen, joskus isoa muutosta ei tarvita. Riippuu täysin asunnosta. Jotain stailaaja tekee aina ja hänen toinen tärkeä tehtävänsä on työskennellä tiiviisti kuvaajan kanssa yhdessä. Juuri stailaajan ja kuvaajan tiivis yhteistyö näkyy aina onnistuneissa myyntikuvissa.
Kuvakulmilla ja rajauksilla on asuntokuvissa suuri merkitys. Ei ole tarkoitus kuvata yksityiskohtaisesti stailaajan sisustusasetelmia, niillä ei ole myynnin kannalta mitään merkitystä. Asetelma saattaa olla rekvisiittana kuvassa mutta se ei ole koskaan se pääasia. Pääasia löytyy aina myytävästä asunnosta.
Houkuttelevat myyntikuvat toimivat parhaimmillaan inspiraationa ostajalle. Näytön jälkeen hän voi palata kuviin ja ihastella asunnon eri mahdollisuuksia.
Onnistuneilla kuvilla luodaan mielikuvia, jotka myyvät.